Emotionele Spieren

Er komt veel kijken bij flexibiliteit. Anatomisch, neurologisch, chemisch en emotioneel gezien gebeurd er ontzettend veel wanneer je beweegt.

Er zijn veel factoren die samen spelen en bepalen hoe lenig je bent, bijvoorbeeld:

  • het bereik en weerstand van je botten

  • de vezels in je spieren en bindweefsel

  • de kwaliteit van de eiwitten collageen (kracht) en elastine (flexibiliteit) in het bindweefsel

  • de kwaliteit van de eiwitten actine en myosine in de spieren

  • of je litteken weefsel hebt

  • de staat van je kraakbeen

  • de dikte en soepelheid van je fascie

  • de kracht in je pezen

  • het zenuwstelstel

  • het neurologische functioneren van het brein

En alsof dat nog niet genoeg is, speelt ook je emotionele geschiedenis nog mee in het spel van bewegen. Je zenuwstelsel is misschien wel een van de grootste factoren die je flexibiliteit bepaald. Wanneer je bijvoorbeeld onder narcose bent, ben je zo flexibel als maar kan. Het is je brein die onbewust signalen naar je spieren stuurt en bepaald hoe flexibel je bent, gebaseerd op alles wat je fysiek en emotioneel in je hele leven hebt meegemaakt.

In de yoga is het bekend dat onze cellen herinnering hebben en dat emoties worden opgeslagen in de cellen van ons lijf.

Alles wat we in het leven ervaren, wordt ook ervaren door elke cel in ons lichaam. Dat voelt iedereen. We voelen bijvoorbeeld fysieke ongemakken wanneer we emotioneel gestrest zijn, net zoals we merken dat onze adem verandert wanneer we boos of blij zijn, en hoe ongedwongen zacht de adem is wanneer we ontspannen zijn. Ons lijf is een weerspiegeling van hoe we er emotioneel aan toe zijn.

Soms komen emoties op, bewegen ze door ons lichaam, verwerken we ze en is er geen blijvend effect in de reflectie op het lijf. Andere keren houden we de emoties vast en blijft het effect als een inprent in de cellen. Spieren zijn een optimale opslagplaats voor spanningen vanwege hun samentrekkende aard. Zo hebben bepaalde spiergroepen de predispositie om specifieke emoties te verzamelen.

Emoties die we veel wegstoppen, zoals verdriet en boosheid, zitten vaak diep genesteld en worden opgevangen in de spieren in het bekkengebied en de spieren die hiermee verbonden zijn (zoals in de benen en rug).

Yoga kunnen we hier inzetten om de doorstroming van emoties vrij te laten vloeien. Immers blijft niks in de natuur stilstaan, alles beweegt en groeit, en zo zouden wij ook in ons lichaam niks moeten vasthouden. Alles is verbonden met elkaar.

Als yogi weet ik dat het niet belangrijk is dat ik niet plat over mijn benen kan vouwen in een vooroverbuiging of dat ik niet in een volledige split kan glijden. Ik geloof niet dat er een perfecte eindstand is die je moet behalen in een houding voordat je echt yogi bent. Ik geloof juist in het zacht zijn voor je lijf, je lijf uit te dagen om te groeien maar niet over grenzen heen stappen. Ik geloof dat je lijf zelf het tempo aangeeft hoe snel ze wilt veranderen, het is alleen een kwestie om in goed contact met haar te zijn en haar te geven wat ze nodig heeft.

Als yogi, weet ik dit.

Toch durf ik toe te geven dat als vrouw, met onzekerheden en een trotse ego, er vaak genoeg een afkeurend stemmetje in mijn gedachtes fluistert.

Dit stemmetje krijgt steeds minder haar kans om op de praatstoel te zitten, maar toch grijpt ze de mogelijkheid wanneer ik op mijn kwetsbaarst ben op. Ze baalt dat ik niet leniger en sterker ben en is geïrriteerd dat er zoveel weerstand is in bepaalde houdingen.

Ik heb geen flexibel lijf. Mijn spiertjes hebben besloten rustig de tijd te nemen met openen en loslaten en hier zijn ze heel koppig in. Niet heel vreemd, gezien ik tot een paar jaar geleden niet de moeite nam om voor mijn spieren en gewrichten te zorgen. Bukken om iets op te pakken vond ik al een irritante moeite. De afgelopen jaren hebben mijn spieren hard moeten werken om langer, sterker en losser te worden, maar wat misschien wel belangrijker is, is dat ook mijn geest hard heeft moeten werken om emotioneel sterker en losser te worden. Het is een pad die ik rustig doch consistent blijf belopen.

David Keil zegt dat yoga het samendrukken, oprekken en samentrekken is van ons weefsel en dat we door het stimuleren van ons zenuwstelsel, om ons mind-body connection opwekken.

We kunnen beweging van het lichaam dus gebruiken om toegang te krijgen in onze emotionele beleving, en deze te laten vloeien en los te laten. Alles is energie, en om energie te steken in het goed laten vloeien van deze energie, is heel belangrijk.

Met goede zelfkennis, kan je het helen van je lijf beter sturen. Daarom is het belangrijk veel aandacht te brengen naar je fysieke en emotionele bewegingen tijdens je practise.

Of je lenig bent of niet, is niet van belang. De vraag is, durf je te voelen hoe het echt met je lijf is? Tijd om de mat op te komen en je emoties onder de ogen te zien.

2 Comments

  1. Manja 29/02/2016 at 12:46 pm - Reply

    Mooie website!!! Echt petje af, goed gedaan 😀

    • Anne 29/02/2016 at 12:57 pm - Reply

      Thanks Manja! 😀

Leave A Comment Cancel reply