• Hormoonstelsel

Het hormoonstelsel (en waarom je er niet aan kan ontsnappen)

Je hormoonstelsel is een verzameling van klieren die de hormoonhuishouding regelen. De belangrijkste klieren zijn de schildklier, bijschildklier, bijnieren, alvleesklier, seks organen, hypothalamus en de pijnappelklier. Het is een complex web dat wordt aangestuurd door de hypofyse, een kleine klier in je hersenen ter hoogte van je derde oogpunt. De functie van het hormoonstelsel is om fysiologische processen, cellulaire groei en emotionele ervaringen te triggeren – dus eigenlijk, alles wat er in je lichaam gebeurt is dankzij hormonen. Je kan het zien als een constante actie en reactie tussen je zenuwstelsel en de klieren die ervoor zorgt dat er specifiek gecodeerde hormonale releases zijn voor elke actie in je lijf.

Waarom is het belangrijk om dat te begrijpen?

Omdat het ontzettend veel macht heeft in je hele ervaring van het leven. Wanneer je verdrietig bent, stroomt er een specifieke code van hormonen door je bloedvaten. Wanneer je geïrriteerd bent, is het een andere code. Hetzelfde geldt voor geluk en alle andere emoties die je op een dag ervaart. Elke keer is het weer een andere code die je een ervaring geeft. En wanneer je weet dat alles wordt aangestuurd door de klieren in je lichaam, dan kan je ook beter begrijpen dat je niet door je emoties geleidt hoeft te worden, maar dat je hier ook macht in kan hebben door het systeem te trainen. Dit is vooral belangrijk om te weten wanneer je niet lekker in je vel zit (zoals iedereen dat wel eens heeft). Je bent niet gedoemd om te wachten tot het vanzelf weer overgaat over een paar weken, maanden of zelfs jaren. Je kan ook zelf de touwtjes in handen nemen! Natuurlijk kan je in therapie gaan en praten tot je erbij neer valt, met de hoop dat je het gat uit kan klimmen. En dat kan zeker opluchten en belangrijke steun bieden. Je kan veel zelf-inzichten krijgen en handvatten ontdekken om te veranderen, iets wat ontzettend belangrijk is in het proces van zelfontwikkeling. Maar dat is meestal een lang proces en er verandert daarmee niks direct met de neurotransmitters en de chemie van hormonen in je lijf, waardoor je aan het eind van het gesprek nog even depressief bent. Een veel snellere oplossing is een techniek die oefeningen, stemtrillingen en ademhaling gebruikt om de stress in je lijf te verminderen en direct je hypofyse stimuleert om het hormoonstelsel aan te sturen: Kundalini yoga 🙂

Gebalanceert hormoonstelsel

Vanuit Kundalini yoga (en ook de wetenschappelijke psychiatrie), komt het erop neer dat als je een positieve, gebalanceerde emotionele wereld wil hebben, moet je hormoonstelsel gebalanceerd zijn. En daarvoor moet je zenuwstelsel sterk zijn, aangezien dit de messenger is die communiceert tussen je lichaam en je hersenen. Wanneer je hormoonstelsel optimaal functioneert, moet je wel heel hard werken om depressief te kunnen worden. Uiteraard wilt dat niet zeggen dat je dan nooit meer een reden hebt om je ongelukkig of verdrietig te voelen. Alle emoties horen bij het leven. Maar het is een kwestie van er niet in hoeven te blijven hangen. In het Engels heb je daar een prachtig woord voor: Resilience. Resilience is wanneer je snel en makkelijk weer naar je normale staat van zijn komt, ongeacht hoeveel druk er op je ligt. Oftewel, veerkracht. This is why we practice. Every damn day. Resilience is een haalbare staat wanneer je de discipline hebt om er altijd aan te blijven werken. Het is niet alleen een mentale staat. Het is fysiek. Je komt er gewoon niet met een zwak zenuwstelsel en disbalans in je hormoonstelsel. Je komt er wel door te oefenen, door te versterken, door onnodige stress los te laten en mindful met jezelf om te gaan.

Dus hoe kom je daar?

Stap 1: Begin bij de basis – de juiste bouwblokken om je lichaam de energie te geven om überhaupt een effectieve yoga practice op te zetten: gezonde voeding hoog in vitamines en mineralen en macro nutriënten, voldoende slaap, beweging en zelf-respect. Je kan mediteren en ademhalingsoefeningen doen wat je wil, maar zonder de voedzame basis kom je ook nergens. Stap 2: Practice. Practice. Practice. Bouw een yoga practice op waarbij je je lichaam versterkt, je longcapaciteit vergroot, leert mediteren en goed ontspant. Begin klein, elke dag een paar minuten. Je wordt vanzelf sterker en gemotiveerder om meer te willen doen. Stap 3: Discipline. Net zoals met spieren en gewrichten: if you don't use it, you'll lose it. Je zenuwstelsel super sterk houden en het hormoonstelsel goed laten functioneren is niet iets wat je bereikt door er sporadisch aan te werken, jammer genoeg. Elke dag heeft je lichaam weer nieuwe stress te verduren en nieuwe gifstoffen te verwerken en elke dag moet je weer werken om je lichaam en je geest te reinigen.

One Comment

  1. Olivier 12/10/2017 at 1:17 pm - Reply

    Hi Anne,

    Ik vind dit een heel interessant artikel. Wilde opmerken dat wanneer het gaat om resilience, veel mensen denken dat ze daarover beschikken terwijl ze het verwarren met 'een schild om zich heen bouwen'. Met andere woorden: zich sterk maken tegen veranderingen door een starre, negatieve houding te ontwikkeling is NIET resilience. Dit is geen 'elastieke'benadering Het is op z'n best een overlevingsmodus dat geen happiness mee zich meebrengt op de lange termijn. Zolas je het beschrijft in jouw artikel, resilience is veerkracht: we laten de verandering (or evenement) toe, maar we keren daarna terug naar de ware staat van zijn.

Leave A Comment Cancel reply